Treceți la conținutul principal

Pactul cu durerea

Sufletul, un loc tainic în care se adună tot ceea ce trăim, toată zvâcnirea vieții noastre, în care se perindă trecutul, prezentul și viitorul, în care se zbat dorințe de tot felul, bucurii dăruite sau rod al ostenelilor, dar și dureri primite ca o suliță în inimă. Dintre toate acestea durerile au impregnat cel mai adânc viziunea noastră asupra vieții, ele au fost cei mai mari învățători, ele   ne-au ghidat cu putere pe drumul devenirii noastre.

Se spune că din amintirile frumoase nu reținem multă vreme bucuria emoției cu care le-am trăit. Durerile pot însă rămâne în noi ca și când ieri am fi trecut prin ele. Amintirea durerii ne stă la dispoziție chiar și o viață întreagă și ni se oferă permanent ca un material prețios care odată prelucrat în laboratoarele minții și ale inimii să devină sursă de lumină, de înțelepciune, de întărire. Firește pentru aceasta laboratorul nostru lăuntric are nevoie de dotarea necesară pentru a putea face din durere o sursă de putere, de vindecare a inconștienței și indiferenței.
Totuși, deși durerea este un semnal că ceva nu merge în direcția corectă, că suntem în pericol, că trebuie să procedăm altfel cu viața noastră, fugim de durere și căutând plăcerea, ne afundăm într-o durere sporită. „Căutând plăcerea, omul va avea în mod sigur, după gustarea ei, durerea. Iar fugind de durere, caută scăpare în braţele plăcerii, ca să dea dincolo de ea de o durere şi mai mare. Nu poate rupe nimeni acest cerc de fier al plăcerii şi al durerii, ca să rămână numai cu plăcerea. Cine caută plăcerea dă de durere, cine fuge de durere dă, prin plăcere, tot de durere”, spunea pe bună dreptate Sfântul Maxim Mărturisitorul. Durerea se voiește a fi astfel locul de întâlnire cu realitatea pe care oricât încercăm să o negăm ne copleșește la un moment dat. În durere omul se privește pe sine în față, își vede rodul gândurilor și al faptelor sale, își vede consecințele încrederii nesăbuite în oameni, în lucruri, în nimicuri.
Fără îndoială există un refuz puternic al acceptării durerii ca pe un bun învățător, care deși ne plesnește peste ochi, o face cu dorința de a ne trezi la viață dintr-un leșin cu potențial mortal. Cei ce iubesc înțelepciunea au văzut totdeauna un bun îndreptător în durere, au primit-o cu lacrimi de mulțumire, slăvindu-L pe Dumnezeu pentru acest dar și au văzut că dacă durerea nu ar fi fost parte din viața lor cu mult mai mult s-ar fi pierdut.
Astfel durerea nu poate lipsi din procesul devenirii noastre, pentru că suntem oameni care greșesc și putem învăța din greșeli, uneori chiar mai mult decât din teorii. Durerea este simptomul trezirii din adormirea minții care a creat un traseu greșit vieții noastre. Fie că e vorba de durerea dezamăgirilor din relații, de durerea eșecurilor profesionale, de durerea neîmplinirii dorințelor materiale, de durerea neacceptării sociale, toate formele durerii sunt operații greu de suportat, fără de care însă nu poate fi vorba de o însănătoșire fundamentală a inimii. Durerea este un strigăt către propria minte, către propriul suflet care poate însemna: „Te încrezi prea mult în oameni și prea puțin în Dumnezeu”, „Dacă mai bei sau mănânci, mori”, „Dacă mai curvești, te pustiești”, „Dacă mai furi, vei plăti cu și mai mari pagube decât acestea”, și altele asemenea. În spatele durerii există așadar totdeauna un sens, un mesaj, un semnal. Omul sincer caută dincolo de forme, dincolo de întâmplări. Durerea devine petrnu el o chemare la profundă căutare a sensurilor vieții.
Sunt însă și oameni care fug neîncetat de momentul adevărului la care provoacă durerea și încearcă să o alunge din inima lor cu minciuna, cu falsa îndreptățire, cu dorința de răzbunare. De fapt, sunt cei care nu înțeleg că toate aceste forme de eliminare a durerii sunt de practic mijloace de adâncire a ei, de încătușare a sufletului în și mai mare temniță a întunericului minții, de uscare a inimii, de distrugere a propriei persoane, de sălbăticire a sufletului. În consecință durerea devine pentru aceștia un tiran care le înrobește sufletul și-l leagă în lanțul urii, al disprețului, al revoltei fără sens, al gândirii înguste, pătimașe. Sub tortura durerii neînțelese și neacceptate ca atare, a gândurilor nedeslușite, a sensurilor neaprofundate, a emoțiilor nevindecate oamenii se înrăiesc și răspund răului cu rău, înmulțind durerea și pricinuind-o chiar și celor nevinovați, copii, părinți, colegi, frați, prieteni, și chiar lumii întregi.
Durerea celor nevinovați nu își găsește lămurire decât în soarta lui Hristos și a sfinților Săi. În Învierea lui Hristos s-a revelat Sensul Crucii, al răbdării Sale îndelungate, al primirii scuipărilor, palmelor, bătăilor, umilințelor, jignirilor, a torturii și a morții. În sfințenia prietenilor Săi se deslușește veșnicia ca dar al biruinței peste necredință, peste orice nedreptate. Iar biruința vine de la Hristos atunci când aducem înaintea Lui durerea noastră ca Unuia care a asumat dureri înfricoșătoare și le-a trăit până la capăt pentru ca să le biruiască. Și așa cum a făcut-o atunci, Domnul face același gest de fiecare dată când Îl rugăm să asume și durerea noastră, să pună umărul la purtarea ei așa cum odinioară Simon Cirineul a pus umărul la Crucea Sa.

Durerea nu se vrea refuzată, pentru că adevărul e lumina care nu poate fi pusă sub obroc. Dacă o respingem, va veni și cu mai multă putere asupra noastră. Durerea se vrea acceptată, înțeleasă și așezată înaintea lui Dumnezeu. Nu întâmplător sfinții au mulțumit pentru dureri și suferințe, le-au primit ca pe niște făclii din care aveau să își aprindă duhul de puterea credinței și a iubirii, ca pe niște povățuitori spre rai, spre Împărăția lui Dumnezeu, ca pe niște palme de trezire din închipuirile minții și ca pe niște probe de vrednicie. Primind durerea omul încetează să mai fie un fugar spre colțurile suferinței inutile, ci un curajos pentru care pactul cu durerea îl determină să își schimbe viața nu însușindu-și idei noi despre ea, ci luând deciziile cele mai bune ca viața să devină o binecuvântare pentru el și cei din jur.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Vrem spitale, nu catedrale

Roxana striga cât o țineau puterile: „Vrem spitale, nu catedrale”. Se afla în mulțimea înfierbântată și nemulțumită. Se simțea legată atât de strâns de oamenii pe care îi întâlnise pentru prima dată. Împreună cu ei reușea să dea glas unei revolte pe care nu mai putea să o țină sub control. Trăia un amestec de uimire, mâhnire și revoltă că în loc de spitale se construiesc catedrale. Trecuse curând euforia acelor zile. În inima Roxanei rămase adânc întipărită convingerea că oamenii trebuie să iasă din întunericul în care îi ținea credința. Blama statul că susține activitatea Bisericii și îi considera pe preoți niște înșelați și înșelători, vânzători de vise deșarte. La puțin timp după demonstrațiile la care participase primi răspuns pozitiv la cererea de angajare pentru un an de zile într-o clinică de psihiatrie din străinătate. Se pregătea să lucreze pentru un an în Germania. Era fericită că va găsi acolo un sistem  made in Germany , în care totul funcționează perfect, unde

În căutarea sufletului pereche?

  Melania vrea să se despartă de soțul ei. S-a căsătorit cu el la insistența părințior. Relația a început și a continuat prost. Acum ea dorește  să trăiască fără jigniri, fără certuri, fără învinuiri. Pur și simplu nu mai suportă atmosfera tensionată de acasă. Are un copil dintr-o relație atenrioară. Îl iubește enorm și ar face orice pentru el. Soțul ei face permanent reproșuri copilului pentru orice cadou pe care i-l dăruirește. Dureros și pentru copil și pentru mamă. Pentru soțul ei însă o normalitate. În astfel de reproșuri l-au crescut și părinții lui. Pentru tot ce i-au dat i-au scos ochii. Melania s-a hotărât să pornească din nou în căutarea sufletului pereche. Cei mai mulți oameni vor să găsească sufletul pereche cu care să își împartă viața. E firesc. Așa a zis Domnul: „Nu este bine să fie omul singur pe pământ.” (Facere 2,18) Relația dintre un bărbat și o femeie este așadar o rânduială a firii, un dar de la Dumnezeu. Mulți își doresc acest dar și pornesc în căutarea persoane
  Darul Sfântului Nicolae - Da. Am cancer.  Sun ă aiurea, dar aceasta este realitatea. Nu am ce să mai fac decât să mă rog lui Dumnezeu să îmi dea puterea să duc boala aceasta până la capăt, spune cu resemnare Luca. Luca a aflat de boală cu câteva săptămâni în urmă. Este o formă inoperabilă. I s-au mai dat patru luni de trăit, dacă nu se întâmplă vreo minune. -           Știți, părinte, când am aflat despre boală am avut un șoc. Am intrat în prima biserică pe care am văzut-o după ce am ieșit din spital. Era chiar în curtea spitalului. Și L-am privit pe Hristos în ochi, dar nu am avut puterea să îi cer să mă vindece, pentru că am știut că pentru păcatele mele sufăr acestea. Am plâns cum nu am plâns niciodată înainte icoanei Sale, dar vindecare nu i-am cerut. Nu am avut curajul. I-am spus doar să facă cum știe El că este mai bine pentru mine. Luca nu a avut această sensibilitate mereu. A pierdut-o când s-a pierdut cu sufletul într-o viață care nu se ridica la înălțimea frumuseț

Te-ai căutat pe tine însuți

Dorian privea picturile înmărmurite ale bătrânei biserici. Ca o multicenteneră biserica priveghea tăcută și încărcată de mireasma biruinței peste vremuri. Adunase în ea toate trăirile oamenilor care i-au călcat pragul pentru a-și destăinui acolo adâncul inimii. Și Dorian bătuse cale îndelungată pentru a ajunge aici. Aflase de părintele Gherasim, duhovnic vestit, și își puse nădejdea în el că avea să îl scoată din tumultul gândurilor care-l dezbinau lăuntric. Aștepta nerăbdător în universul plin de înțelesurile tăinuite pe chipurile sfinților zugrăviți pe pereții bisericii. Așteptarea se prelungise. I se spusese că părintele va veni negreșit, dar să aibă răbdare. Tocmai cu răbdarea nu stătea bine Dorian. Voia totul repede ca mulți dintre oamenii goniți fără răgaz spre moarte de timpurile sufocate de treburi. Ceasurile treceau cu greutate și Dorian intrase deja într-o neliniște răscolitoare. Privea liniștea angelică a sfinților ce stătea în deplin contrast cu forfota de gândur

Crăciunul a trecut deja

Nika se așează la un colt de stradă unde soarele își odihnește razele blânde. Oamenii se grăbesc să facă ultimele cumpărături pentru că mâine e Crăciunul. Ochii mari ai Nikăi scăldați de jocul razelor de soare devine un ecran de proiecție pentru filmul mut al mulțimii grăbite ce forfotește fără încetare. Amețită de atâta vânzoleală, dar odihnită de alintul dulce al soarelui, Nika pornește spre casa unde nu o așteaptă nimeni. Nici Moș Crăciun nu va poposi la ea acasă nici măcar să-și tragă răsuflarea. Nika își așează căciula învechită cu moțul răsfirat și își încheie nasturii hainei grele care atârnă pe trupul ei firav îngreunându-i mersul. -           Nu-i cam grea haina aceea pentru tine? o întreabă un trecător. -           Nu. E tocmai bună, răspunde Nika. Mă ajută să merg încet, căci și așa nu am unde să mă grăbesc. Așa este. Mersul domol o bucură pentru că o face spectatoare la o lume îmbrâncită continuu de gânduri, de planuri, de dorințe fără rost, o lume din care nu ar