
Care sunt principalele cauze
pentru care se nasc reproșurile în familie?
Lipsa de atenție a unuia
față de celălalt. În special
femeile se simt insuficient apreciate, pentru că adesea munca lor nu se vede și
roadele muncii lor se consumă repede (curățenia, mâncarea, etc.), ceea ce nu
înseamnă că ele nu există. Această lipsă de atenție este de fapt și o urmare a
faptului că suntem tentați să ne obișnuim cu binele și să vedem doar ce
lipsește. E ca și când ai privi o față de masă de un alb imaculat, dar care
prezintă o mică pată undeva într-un colț. Fixându-ne pe acea pată ignoră de
fapt calitatea de ansamblu al obiectului respectiv. Același lucru îl facem și
cu cei din jurul nostru, mai ales cu cei intimi cu care tindem să fim extrem de
critici, fiind foarte zgârciți cu recunoștința și cuvintele de apreciere. Și astfel
se creează o tensiune adesea revărsată în reproșuri greu de purtat.
Relația cu părinții și
eventual cu restul familiei. Sfânta Scriptură menționează că prin căsătorie „va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa și se va alipi de
femeia sa și vor fi amândoi un trup”. (Facere 2, 24). Acest lucru nu înseamnă
însă că uităm de părinții noștri și de neamul nostru, le ignorăm nevoile și
suferințele și ne unim în mod egoist cu soția, ci este vorba de
responsabilitatea și maturitatea de care trebuie să dăm dovadă în rezolvarea
problemelor pe care le aduce cu sine viața în comun, precum și de unicitatea
noii familii care trebuie să își rezolve problemele intime în interiorul său și
nu prin apelul la părinți, rude, etc.
Nu sunt puține cazurile în care soții își reproșează lucruri unii altora
jignindu-și reciproc părinții și rudele, subliniind că o familie a făcut mai
mult decât cealaltă. O greșeală capitală. Cel mai mult nu trebuie să facă
părinții, cel mai mult pentru noua familie trebuie să facă chiar soții înșiși. Ei
trebuie să înțeleagă că intimitatea rămâne rezervată exclusiv lor și nu se
cuvine a fi împărtășită cu ceilalți membri ai familiei lărgite. Părinții au făcut deja destul că au născut și și-au crescut copiii. Porunca „Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta” rămâne valabilă și atunci când ne căsătorim. De aceea rămânem datori cu respectul față de părinții noștri, fără însă a le îngădui să se amestece în initmitatea soților.
Relația cu prietenii. „Tovărășiile rele strică obiceiurile
bune”, spunea Sf. Ap. Pavel în Epistola către Corinteni (1 Cor 15,33). Există
destul de multe căsnicii stricate datorită influențelor prietenilor
„binevoitori” care în blană de oaie au lucrat ca niște lupi, sfâșiind fericirea
familiilor, constituindu-se adesea ca subiect de dispută între soți. La cealaltă
extremă se află însă izolarea totală de prieteni de teamă, din gelozie, din lipsă
de bunătate și ospitalitate a unuia dintre soți sau a amândurora. Și cum nicio
extremă nu e bună, nici oamenii căsătoriți lipsiți de prieteni nu sunt în cea
mai avantajoasă stare. Să luăm aminte la cuvântul lui Solomon: „Sunt prieteni
aducători de nenorocire; dar este şi câte un prieten mai apropiat
decât un frate” (Sol 18,24) și
așa să îi deosebim și de cei buni să învățăm a ne bucura fără a aștepta de la
ei perfecțiunea.
Rănile. „Ai uitat intenționat”, „Știam eu că nu ești în stare de nimic”, și multe afirmații de acest gen le rostim fără suficientă înainte cugetare. Pur și simpul ne facem tot felul de scenarii în minte și fiecare închipuire a noastră
devine un motiv de ceartă, de reproș, de umilire a celuilalt. Este un semnal că
avem nevoie să devenim conștienți de noi înșine, de trăirile noastre acumulate
până acum, de rănile noastre adânci, de dezechilibrele noastre interioare
pentru care soțul/soția nu poartă nicio vină, ci dimpotrivă ar fi singurii care
ne-ar putea ajuta dacă ne-am lăsa ajutați și nu ne-am mai refugia în băutură,
distracții fără rost, în tot felul de dependențe sau suferințe imaginare.
Lipsa de credință. Cununați în Sfânta Biserică, împărtășiți de
Sfânta Taina a Cununiei, umpluți de puterea dumnezeaiască menită să îi apere și
să îi întărească în momentele dificile ale vieții, mulți soți se lipsesc de
acest dar o dată cu ieșirea pe ușa bisericii chiar în ziua nunții. Sunt mulțumiți
că au împlinit tradiția, însă această mulțumire nu îi ajută cu mai nimic. Ca orice
har și harul cununiei se înmulțește prin credință, iar credința se înmulțește
cu rugăciunea. În multe familii lipsesc credința, rugăciunea, milostenia,
postul, Spovedania, Împărtășania, Sfeștania. Nu este de mirare că
nemaifiind în Hristos și în Biserică taina unirii își micșorează lucrarea. „Taina
aceasta mare este, iar eu zic, în Hristos și în Biserică” consemna Sf. Ap.
Pavel în Epistola către Efeseni. Dacă ea e mare în Hristos și în Biserică, fără
Hristos și fără Biserică oare cum devine? Plină de suferințe, jigniri,
umilințe, reproșuri...???
Egoismul. În căsătorie fiecare întră cu mari
speranțe că i se vor îndeplini toate dorințele pe care le-a nutrit până în ziua
căsătoriei. În consecință fiecare se așează într-o stare de așteptare ca la un
salon de wellness unde nu își dorește decât să se simtă bine și să îl
revigoreze celălalt. Fals! Căsătoria nu înseamnă împlinirea egoului, ci
vindecare de ego-ul nostru prin slujirea celuilalt. Tocmai de aici vine starea
de bine, de wellness, că renunțăm să mai trăim egoist, să ne mai căutăm cu
disperare împlinirea plăcerilor, unde încetăm să-l mai considerăm pe celălalt
obiectul cu care îmi pot împlini poftele. De ce ne mâniem? Pentru că nu ni se
împlinesc dorințele, așteptările, când lucrurile nu se întâmplă așa cum le
programăm sau schițăm noi în mintea noastră. Din această mânie se nasc
reproșuri, răniri, jigniri. De fapt în căsătorie ca și în orice relație de bun
simț principiul salvator nu este ”Cum poți să mă faci fericit(ă)?” ci „Cum pot eu să te fac fericit(ă)?” astfel încât să pot face ceea ce este bineplăcut
înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor?
Ce e de făcut?
În primul rând trebuie să înțelegem
că niciodată REPROȘUL nu va vindeca vreodată o relație, dimpotrivă o rănește adânc. Să renunțăm la a reproșa
celuilalt ceva indiferent câtă dreptate am avea și ce motive am putea găsi,
reproșul ucide relația. Apoi să înțelegem că trebuie să îl acceptăm pe cel de lângă noi cu neputințele, cu lipsurile, cu
problemele lui și să-l sprijinim foarte
mult cu rugăciunea în fiecare zi
(proba adevărată a iubirii!!!). Să învățăm să
iertăm și mai ales să ne cerem iertare, adică să ne smerim, pentru că smerenia
a salvat multe căsnicii, în timp ce orgoliu le-a nenorocit. Să ne gândim și la ceilalți, mai ales
la copiii noștri pe care se vede clar că îi iubim mai puțin decât dreptatea
noastră, decât dorința noastră de ceartă, de reproș, de răzbunare, făcându-i
martori la scene care îi afectează pe viață.
Să privim lucrurile bune care se întâmplă în familia noastră, să gândim pozitiv despre celălalt, să-i vedem calitățile, să apreciem, să mulțumim pentru ele. Să ne asumăm responsabilitățile, să
purtăm și noi greutatea familiei, echilibrând eforturile ei prin
contribuția noastră. Să fim dăruitori,
generoși, milostivi, gata de a ajuta pe cel căzut.
Să ne orientăm împreună spre un duhovnic comun care să ne ajute să ne
așezăm într-o rânduială prin care să Îl cunoaștem mai mult pe Dumnezeu și să ne apropiem de El. Să ne dorim să ne vindecăm pe noi
înșine mai întâi, să ne împăcăm cu rănile trecutului prin
iertarea a tot ceea ce s-a întâmplat în viața noastră, să ne împăcăm cu ceilalți și mai ales să ne împăcăm cu Dumnezeu. Din această împăcare înmulțită se naște pacea
care ne dă puterea să încetăm cu reproșurile.
Comentarii
Trimiteți un comentariu